Mamma

En mors kärlek
Kan övertyga den fulaste ankunge
Om att den en gång
Kommer att bli en vacker svan.

En mamma kan torka tårar
Per telefon.

Tack för alla sagor du har läst
Och alla barnvisor du har sjungit.
Jag kommer fortfarande ihåg dem!
Tack för att du visade mig
Min första solnedgång, för att du tålmodigt
Gick omkring med mig i ösregnet
Eller drog mig på kälke. Tack för alla
Kottar och pinnar jag fick ta hem.
Tack för att du har lärt mig leva.

Tack för ditt goda råd; ”Försök göra ditt bästa.
Men om inte ens det går, så hitta på något
Annat i stället.” Det har besparat mig
Mycket bekymmer.
Tack för att jag aldrig har behövt höra dig säga;
” Vad var det jag sa! ”
( Inte särskilt ofta i alla fall.)

Tack för att du finns.
Du tränger dig inte på. Lägger dig inte i.
Du bara finns där.
Du finns till hands för att ge goda råd i allt jag
Frågar om ; hosta, böcker, envisa fläckar, Mozarts
Musik, julklappar och svåra korsord.
Och allt annat
Så fort någon behöver dig packar du
Och kommer farande.
Utan dröjsmål.
Mot din axel får man gråta ut.
Dig kan man anförtro allt.
Med dig kan man skratta.
Din kärlek är förutsättningslös.
Den bara finns där. Alltid.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0