Fibromyalgidagen 12maj

Dagen är vald för att Florence Nightingale föddes då - hon som brydde sig om alla - men troligen hade hon också diagnosen själv. Hennes symtom tyder på det.

Symtom på sjukdomen.

1. Värk i hela kroppen, såväl höger som vänster sida.

Konstant daglig värk och /eller smärta vid väderomslag eller vid för hög aktivering av kroppens muskler när man ansträngt
sig.

2. Nedsatt muskelstyrka. Man orkar ej utföra samma rörelser som friska människor.

3. Ömma punkter, som vid beröring och tryck upplevs mycket smärtsamma.

4. Trötthet. Dels allmän trötthet och dels muskulär trötthet. Känsla av att aldrig vara utsövd.

5. Sömnproblem. Svårt att somna och man vaknar ofta under natten på grund av värk och stelhet. Den djupa REM-sömnen är störd.

6. Problem vid väderväxlingar. Kyla, blåst, regn eller fuktig värme ger ofta ökade smärtor, likt krampsmärtor. Vid låg luftfuktighet
och lågt lufttryck reagerar musklerna med värk.

7. Yrsel. Vaknar man med huvudvärk och yrsel är det ofta fibromyalgi.

8. Morgonstelhet, det kan ta en till flera timmar innan stelheten går över även när man suttit stilla en längre tid.

9. Domningar och stickningar i muskulaturen, speciellt nattetid.

10. Olika magsymtom. Buller och körningar i magen,

omväxlande hård och lös avföring, även kallad "colon irritable". Stress och oro förvärrar symtomen.

11. Bröstsmärtor, hjärtinfarktssmärta eller kärlkrampssmärta. Det är en smärta som känns som om den strålar ut i ryggen och
armarna och/ eller efter ena sidan.

12. Ländryggsproblem. Ofta debuterar fibromylagi-sjukdomen med ryggbesvär av olika slag.

13. Huvudvärk. Två typer av huvudvärk är vanliga. Dels den som strålar upp mot nacken, pannan och käkarna, dels en som är
dov pulserande över hjässan och pannan.

14. Svullnadskänsla i fingrar och tår. Denna svullnad kan man oftast inte se med blotta ögat.

15. Influensaliknande symtom. Frysningar, svettningar, feberkänsla och tilltagande värk i kroppen. Detta fenomen uppstår nästan alltid vid väderomslag.

16. Fumlighet. Den drabbade tappar saker, glömmer lätt och är klumpig i största allmänhet.

17. Infektionskänslighet. Man har lätt att få infektioner av alla typer.

18. Rayonards symtom. Fingrarna blir vita, blåfärgade och smärtor uppstår och förekommer vid kallt klimat.

19. Oro och stress. Inaktivitet och enbart vila förvärrar smärtorna.

20. Bruxism. Ihopbitande av tänderna med gnissel och vanemässigt molande.

21. Störd funktion i underkäken.

22. Smärtsamma och oregelbundna menstruationer.

23. Vätskeansamling i kroppen.

24. Onormal smärta i huden.

25. Hudrodnad. Eksem av olika slag samt allergier mot pollen och astma finns hos 50-65% av fibromyalgikerna.

26. Förhårdnader, torr hy och torra slemhinnor (även i underlivet), där svampväxt ofta får grogrund.

27. Dimsyn. Trötthet i ögonen gör det svårt att läsa och att fästa blicken.

28. Muskelspänning, speciellt närmast bålen.

29. Allodynia, d v s nedsatt muskelkraft hos hjärtat.

30. Skakningar och darrningar.

31. Det yttre (Perifera) sympatiska nervsystemet är onormalt.

32. Humörförändringar såsom aggressivitet, lätt för att gråta och kort stubin.

33. Rastlöshet, ångest och depressioner.

34. Smärtor under fötterna, som gör det svårt att gå.

35. SiccSyndrom, d v s nedsatt sekretion (utsöndring) i tår- och spottkörtlar samt i nässlemhinnan. Detta kallas också Sjögrens
Syndrom.

36. Ljud-och ljuskänslighet.




Att leva med Fibromyalgi!


Till alla friska som ej förstår eller till er friska som vill förstå hur det är att leva
med fibomyalgi föreslår jag att ni går till jobbet med.....

En begynnande förkylning.

Lite små feber.

Dov huvudvärk eller lite dov tandvärk.

Malande mensvärk, eller känningar åt gallan.

5 till 10 småstenar i skorna.

Tag med en gummiklubba eller liknande
och slå med jämna mellanrum lite varstans på kroppen.

Tag en dos med Bricanyl så att hjärtat börjar hoppa så smått.

Drick ett rogivande te så att du har svårt att hålla dig vaken.

Ät en hel påse katrinplommon.

Tag en lång bit tejp och sätt den längs med ryggraden, så att det känns spänt och stelt när du böjer dig.

Spola händerna i kallt vatten, känn smärtan och stelheten.

Tag lite hudlotion i ögat så att synen blir lite dimmig.


Det och lite till är vardagsplågor. Utöver det här finns det sämre dagar då får man multiplicera detta med ett lämpligt tal. En liten fråga - Hur många av er orkade med de första timmarna ?
första dagen ? veckan ? månaden ? året ? åren?




När lättnaden hade lagt sej efter att ha fått diagnosen "fibro" så kände jag en stor sorg.

En sorg av att min kropp har svikit mig,

- Jag vill inte vara sjuk...

- Jag vill göra allt som alla andra kan...

- Jag vill inte ha smärta resten av mitt liv...

- Jag vill ha tillbaka mitt liv...

jag har varit deprimerad av och till under flera år, det är svårt att se ljust på framtiden...

Jag borde ha hela arbetslivet framför mig i stället så är jag sjukskriven.

I bland så tycker jag att jag borde vänja mig vid att ha ont i kroppen , men det är ju omöjligt för mig...

Ofta så känner jag mig värdelös. Jag duger ju inte till så mycket längre...

Gå på fest...hur kul sällskap är man... om jag inte har "laddat" innan festen så är jag trött redan vid 21 tiden... sedan så måste jag välja om jag ska dricka alkohol och ha ont i kroppen eller ha mindre ont och ta värktablett...

 

Efter kampen om en diagnos för att bli trodd, nu kommer kampen om att komma tillbaka till ett normalare liv.
Jag vill ha ett jobb, och ha mindre ont.
Jag vill inte bli betraktad som sveriges avskum för att jag inte har en endaste liten chans i arbetslivet igen.
Rätten till ett normalt liv är putts väck.

Vilken företagare är villig att anställa mig, jag kommer att kosta dom pengar om jag blir sjuk och efter som jag har sjukskrivnings glapp i mitt arbetsliv så vågar dom inte anställa mig...
Utan ett jobb så kan man ränka ut att min pension kommer att ligga så lågt som det bara går.
Jag bara undrar om man har något värde överhuvudtaget...

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Jorå gumman, för mig har du ett väldigt stort värde

fast att du inte mår bra.

Du är viktig för mig.



Kramar från systerryster.

2010-05-12 @ 23:33:50
URL: http://mariaslekrum.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0